2008-03-04

Att gå i höga klackar

Vi har flyttat!!! Från och med nu hittar ni oss på: www.skofetischist.com


Visst, ser det ofta ut som att kändisarna föddes i höga klackar? De går hur säkert som helst och trampar aldrig snett, hur lyckas dom? Och får de aldrig ont i fötterna? Att gå snyggt i ett par höga klackar är en konst och ofta ses kvinnor stapplandes fram relativt oglamouröst i sina högklackade skor. Här är några tips om hur man går i höga klackar:

- rak i ryggen
- sänk axlarna
- tillbaka med nacken (ingen gamnacke med andra ord).
- stadiga fötter
- sätt i klacken först
- raka steg
- vicka lagom mycket på höfterna

Tråna på ovanstående punkter och lär dig gå snyggt och avspänt i höga klackar! Nedan hittar du ytterligare några tips som hjälper dig att hitta balans, hållning och elegans genom att utveckla styrka och rörlighet i fötter, ben och tår. Lyft fram din kvinnlighet genom att lära dig en elegantare gångstil.

1. Gå på tårna när du går på kullersten och undvik galler.
2. Böj INTE på knäna! Ta ut stegen, trippa inte utan lita på dina klackar, de håller! Gå som vanligt, och försök slappna av.
3. Öva hemma, speciellt om du har nya skor. Eva Longoria städar i högklackat!
4. Köp skorna en halv storlek för stora och lägg i en mjuk filtsula (finns på Wedins för en tjuga!), då blir det mjukt och skönt för trampdynan. Scholls partyfeet-inlägg i gelé är också suveräna.
5. Sula om skorna med en tunn gummisula om du vet att du ska ha dem när du går ut, då får du bättre grepp. Se också upp med skor som har mocka eller läder på klacken, lackad plast eller trä är mindre känsligt.

11 kommentarer:

Anonym sa...

jag håller inte riktigt med, man ska absolut inte sätta i klacken först, så gjorde jättte många tjejer, när vi faktiskt fick öva på att gå i högklackat inför balen.. sånt ser för jävligt ut..man ska sätta i nästan hela foten samtidigt men fotsulan lite före, och inte gå för fort.. ja kanske ska tillägga att jag var den enda som fick godkänt på hur jag gick, så jag fick vara föredömme för de andra.. =P

Anonym sa...

En sak jag tycker är värd att nämna är att det är väldigt viktigt att skon sitter rätt på foten. Det är omöjligt att gå i en sko vars läst inte passar just din fot. Testa skon ordentligt i affären. Kolla om du hittar ett hårt underlag att gå på, gå snabbt och gör träva svängar. Ifall det känns vingligt är skon inte rätt för dig. Då blir det väldigt svårt att gå snyggt på ett lite ojämnare underlag.

Med rätt läst kan du gå snyggt också i väldigt höga klackar. Ifall lästen är fel kan en fem cm hög klack vara för mycket.

Anonym sa...

Varför ska man lära sig gå i ett par speciella skor? Det är väl inte logiskt att man ska lära sig gå två gånger. Tacka vet jag snygga och bekväma skor. Varför ska man som kvinna gå runt i obehagliga skor bara för att vara sk. sexiga? Nä aldrig..

Anonym sa...

Det är mycket kvinnligt med höga klackar, synd att inte alla förstått det.

Anonym sa...

jag är man och tycker det är riktigt sexigt med med höga klackar,
jag gillar även själv att ha det hemma,min fru har köpt mig några fina par.

Anonym sa...

Jag är en kvinna på 30+ som inte går i annat än riktigt höga klackar, usch och fy för platta skor.

Anonym sa...

Jag kan gå i klackar av alla höjder så länge de har remmar över foten, men klarar inte av att gå i pumps för de liksom "ramlar av" fötterna hela tiden, finns det något tips till just det. (är nämligen ägare av många pumps som jag vill kunna använda)

Anonym sa...

Självklart med klacken först. Det är bara så som resten av kroppen hänger med (utan gamnacke eller knäande kamel).
Det handlar egenligen om attityd. Vill man lufsa omkring i foträta sko, helt OK. Men om man strävar efter elegans sexighet, kvinnlighet & attityd finns det inget annat att göra än att öva.
Tänk på grekernas gyllene snitt, fast i rörelse. Kan bli urtjusigt.
Mvh // Nybörjare

Anonym sa...

jag har en fundering.. jag stör mig på klickandet från klacken när man går, kan man på nåt sätt få det att försvinna? mjuka upp sulan typ.. xP Nån kanske har nåt tips? :)

Anonym sa...

Självklart kan man klacka om till en mjukare sula som inte låter så mycket. Kolla upp med din skomakare, men gå inte till första bästa klackbar utan gå till en erkänt duktig skomakare. Det kostar kanske 20 kr mer men är värt det. Riktiga skomakare kan skor.

// Jeanette

Anonym sa...

Är nu tjogotvå år och har gått i klackar (låga) sen 7e klass o älskar det!! jag håller inte med talaren den 21 mars... visst det är inget tvång att gå i högklackat, alla gör som de själv vill, men att säga att alla höga skor är obekväma är en *lögn* -.- jag har ca 20 par skor, varav fler än hälften är högklackade och jag ääääälskar att gå i högklackat :D visst ska man gå en hel dag brukar jag välja platta skor, men jag tycker rent generellt att högklackat är mer bekvämt, jag känner mig fin, välklädd, snygg o benen blir ser långa och fina ut ^^ ett stort plus är att , ja högklackat är lite mer tricky att gå i, därför går jag mycket mer ordentligt med klackar. släpar inte fötterna, jag sträcker på rygg och nacke och länger på stegen :D tycker alla borde ge de en chans iaf! (Y)