2011-01-20

Gästskribent: Skor, skor, skor...

Vi har flyttat till: www.skofetischist.com  

Hur många av oss har inte någon gång släpat in både mamma, pappa, äldre brorsan (som tvingades agera någon slags livvakt / ”håll koll så din syster inte köper upp halva butiken” –typ som pinsamt nog spanar in praktikanten med den löjligt urringade blusen) och pojkvännen till diverse skoaffärer?
Hur många av oss har inte slukat halva butiken med blicken, provat som en tok och önskat som en galning att man hade en miljon på kortet. Känner du igen dig?
Visst är det underligt, män verkar inte ha någon större förståelse för vårt behov av vackra skor (mammor har i och för sig inte så mycket förståelse för varför man inte kan nöja sig med ett par från REA hyllan eller helt enkelt vara glad för dom man har på fötterna) utan ska alltid ha den där ”ja visst dom är jättefina, kan vi gå till spelbutiken nu och sen dra till McDonalds och käka?”-blicken. I vissa fall så verkar dom nästan resa ragg så fort man ens tittar åt en skobutik eller tänker tanken. Visst finns det män som också har ett skointresse, absolut. Nu vill jag inte verka som någon insnöad stereotyp här som anser att män hör hemma på donken och kvinnan i skobutiken runt hörnet.

Men överlag, erkänn att de flesta män inte har något större intresse av skor. Dom har helt enkelt åsikten ja eller nej. Vill du ha dessa? Ja. Är dessa snygga? Nej. Klart. Så var det med den saken.
En annan måste ju analysera och inte minst tveka och fundera. Vilka av dessa skor ska jag köpa? Jag har ju inte råd med båda två. Är dessa snyggare för dom har nitar och liknar ju till och med dom som Heidi Klum strutta omkring i på efterfesten, eller ska jag satsa på enkla men söta ballerinaskor för dom var ju ändå nästan helt slut. Medan en annan håller på att börja gråta i förtvivlan så har pojkvännen redan spanat in en passande meny på McDonalds, rotat fram pengar till denna meny och är redo att ta dig i handen och springa i ilfart till McDonalds med dig efter som en drake i vinden. Han kan ju inte förstå dina sko-problem. Men tro det eller ej, män har inte bara fobi för skor. Skor behöver inte alltid betyda ”hejdå halva lönen” utan kan också vara en av de saker som grabbarna spanar in hos oss brudar. Häng med så får ni veta mera!

Fyra coola grabbar ställde upp och jag gav dem två enkla frågor. Simple is the best!

1. Hur viktigt är det att en tjej har snygga skor? Är det något du lägger märke till på ex en dejt eller då du spanar in en tjej?
2. Vad är det för typ av skor som är mest attraktivt enligt dig? Ex högklackat, Converse, ballerinaskor.

Kille, 19 år
1. Lite, kollar hon har valt skor som kanske passar till hennes kläder ibland.
2. Converse eller Vans

Kille, 20 år
1. Hehe, tänker aldrig på skor. Har ingen aning om vad folk har på sig för skor.
2. I mitt eget fall tycker jag om Converse, och det är lika bra på tjejer, men ingenting jag lägger märke till om jag träffar någon.

Kille, 18 år
1. Brukar inte tänka så jääättemycket på skor
2. Högklackat är alltid snyggt!

Kille, 19 år
1. Inget jag lägger märke till
2. Converse <3


Nu är vi nyfikna, vilka skor föredrar du på killar? Tänker du själv på vilka skor din dejt har, spelar det någon roll om grabben du spanat in på cafét har bland de fulaste skor du någonsin sett? Får killen i dyra dojor ett pluspoäng?

Sophia




Alla skor på bilderna ovan är av märket Casadei!

2 kommentarer:

Anna sa...

Min man är verkligen inte sådan som tur är! Väljer jag mellan två skor säger han gladeligen ta båda två! Att han dessutom ofta betalar dem är ju inte heller så fel!

Anders sa...

Trevligt Anna; brukar säga så till min fru också (eller brukade - nu är det nästan för mkt av det goda - om det kan bli det ;)

Ser verkligen det snygga hos kvinnors skor/stövlar, men så är man ju en rätt stor skofetischist också, samt flitig läsare här (o. medlem i ett par dylika fb-grupper också :)

Kul att iaf en av fyra killar verkade haja det här med högklackat, ungefär som man själv gjorde i den åldern - sen blir det bara bättre!