2011-01-22

Nauclér Design

Vi har flyttat till: www.skofetischist.com  

Känd från TV och tidningar och nominerad till flera fina designpriser har Naucler Design blivit ett namn bland svenska kläddesigners. Det finns en sak som skiljer Naucler från de allra flesta andra. Kläderna är i latex. Här en intervju med Sophie, tjejen bakom alltihopa! Se även mer på nauclerdesign.se

5 snabba frågor:

1. Vilket är ditt absoluta favoritplagg i garderoben?
En svart lackkorsett! Passar till allt

2. Hur kommer du klä dig 2011?
Mer i gummi och höga klackar!

3. Hur mycket i månaden spenderar du på kläder?
Kanske 300 kr

4. Hur mycket kostade ditt dyraste plagg och vad var det?
1600 kr och det var min lackkorsett

5. Var shoppar du helst?
Ebay och HM


Hur började ditt intresse för design och att sy egna kläder?

Det började för ungefär 8 år sedan då jag träffade min dåvarande. Han inspirerade och peppade mig till att börja sy och skapa (han är själv en hejjare på att sy). Vi satt och knåpade ihop kläder som vi kunde ha när vi gick ut på klubb. Och det var så allt började!

Berätta lite om Naucler Design för de som inte vet vad det är för något!

Naucler Design består av mig (Sophie) och min sambo Martin. Vi designar och tillverkar modekläder och accessoarer i latex. Vi är baserade i Umeå men har kunder från större delen av världen.

När bestämde du dig för att satsa mer seriöst på Naucler Design?

Jag pluggade till textillärare då jag startade upp företaget, men insåg efter ett tag att det är designa och skapa som jag vill göra. Så för lite mer än ett år sedan slog jag slag i saken och bildade bolag, efter att ha haft det på hobbynivå i många år.

Berätta om några av dina framgångar med företaget, du har fått vara med om en del häftiga saker har jag sett!

Att bli nomninerad till Mercedes-Benz- Young Fashion Industry Award var otroligt mäktigt! Som självlärd och som gör kläder i latex trodde jag aldrig att jag kunde ta mig så långt!

Att få bli publicerad i marquis var en dröm som blev sann! Jag tror jag grät när jag fick tidningen i min hand haha!

Vad är dina planer för framtiden?

En av mina småplaner är att släppa en herrkollektion. Jag hoppas att jag ska kunna göra det redan till sommaren, men vi får se. Det är mycket jobb med en kollektion och det tar lång tid.

Hur är din uppfattning om fetischer, är folk öppna med att man gillar lack, latex eller höga klackar t ex eller är det fortfarande tabu?

Trotts att vi lever i 2011 har många människor otroliga fördomar om vad det innebär med fetischism! Jag är däremot själv väldigt öppen med vad jag gör och jag ser att allt fler runt omkring mig vågar stå upp för sig själva och skäms inte för dem de är. Men de flesta är tyvärr kvar i garderoben av rädsla för vad ”alla andra” ska tycka och tänka.

Förutom latex så har jag förstått att även du tycker mycket om höga klackar?

Oh ja! Det började under högstadietiden då jag fick ärva ett par 70-tals skor med högklack. Därefter blev det fler och fler och högre och högre klackar. Jag älskar dem och har inga problem att springa i 15 cm klackar. Formen på klacken är oerhört viktig och jag älskar när de är väldigt
smala. Runt 15-17 cm tycker jag är en alldeles lagom höjd.

Vilket är ditt favoritpar?

En svår fråga. Men jag måste nog säga att det är ett par svarta i lack med spännen och de har ungefär 16 cm klack. Perfekta skor att ha ute på krogen.











2 kommentarer:

Anonym sa...

Näst sista bilden, läcker :-)

Xenomorph Alienbreed sa...

Bild nr.2 och bild nr.6...mycket läckra :)